Tipy pro špičkové CV

Jak psát CV

Curriculum Vitae nebo-li CV je dokument, který demonstruje Vaši kvalifikaci pro určitou pracovní pozici. Co můžeme tedy udělat proto, aby Vaše CV zaujalo na první pohled? Především bychom doporučili držet se následujících bodů.

Základní body kvalitního CV:

Osobní/Kontaktní informace – zde uveďte jméno, kontaktní a emailovou adresu. Je důležité zmínit i Vaše telefonní číslo. Pokud nechcete, aby Vám telefon zvonil v práci, navrhněte čas, kdy budete k dispozici (např. Jsem dostupný každý den před 9:00 nebo po 17:00.)

Osobní profil – do krátkého odstavce shrňte Vaše osobní kvality a odborné znalosti (maximálně 4 věty). Paragraf by měl reflektovat pozici, na kterou si dáváte přihlášku.

Pracovní zkušenosti – zde popište pracovní náplň a shrňte, za co jste byl v práci odpovědný. Můžete také zmínit Vaše pracovní úspěchy a zásluhy. Vždy začněte od Vaší současné pozice, kde uveďte nejvíce informací a postupně se dostaňte až k Vaší první práci, kterou představte jen ve zkratce.

Kvalifikace – v této sekci poskytněte údaje o Vašem dosaženém vzdělání, certifikáty a osvědčení. Uveďte zde všechny profesní, rekvalifikační a jazykové kurzy, které jste úspěšně dokončili. Zde je dobré řídit se vlastní intuicí – pokud se hlásíte na pozici Java programátora, budoucí zaměstnavatel nepotřebuje vědět, zda jste navštěvoval mateřskou školku nebo jste kvalifikovaný plavčík.

Dovednosti – stručně shrňte Vaše profesní dovednosti. Jako účetní, například, můžete zmínit účetní software, který jste v práci používali (SAP, Pohoda, atd.).

Zájmy – nebojte se v životopise zmínit Vaše hobby a zájmy a to obzvláště pokud tyto aktivity Vaší přihlášku podpoří. Volnočasové aktivity, které mohou působit negativně, např. podpora jedné z politických stran, noční zábava s přáteli nebo hon na nevinné mazlíčky, samozřejmě raději vynechte.

Poté co se ve Vašem životopise objeví všechny základní body, jsou zde ještě další tipy, které stojí za zvážení. Vybrali jsme pro Vás pět nejzajímavějších.

5 nejzajímavějších rad: 

  1. První dojem je klíčový – při přípravě CV se nenechejte zlákat extravagatními druhy a velikostmi písma či pestrými barvami, které Vás odliší od ostatních. Nepoužívejte více jak dva druhy písma (např. Arial) a držte se klasicky černého textu na bílém papíře. Umístění fotky na životopisu má své výhody a nevýhody. Foto zanechá na budoucího zaměstnavatele dojem, který může být buď, pozitivní nebo negativní. Z tohoto důvodu je toto rozhodnutí vždy individuální. Pokud se rozhodnete fotku přidat, pak vyberte takovou, kde budete vypadat profesionálně a reprezentativně.

  2. Méně je někdy více – nejlepší strategie, jakou zvolit při psaní CV, je být jasný a stručný. Obecně platí, že zaměstnavatelé a personalisté stráví maximálně 8 sekund nad každým CV. Váš životopis by proto neměl přesahovat více jak dvě stránky A4 – účel životopisu je, aby Vás žádaná společnost přizvala k pohovoru. Jakmile tuto příležitost získáte, můžete na zmíněné zkušenosti a znalosti navázat a vše případně dovysvětlit.

  3. Přizpůsobte se pozici – před odesláním životopisu do společnosti je nutné si podrobně přečíst popis pozice. Jakmile si o pozici uděláte lepší obrázek, snažte se přizpůsobit Vaše zkušenosti a znalosti požadavkům dané společnosti. Pokud se hlásíte na pozici Project Manager, zkuste ve Vašem životopise zvýraznit zkušenosti z oblasti projektového managementu a zmiňte relevantní certifikáty (např. PMP, PRINCE2). V sekci Osobního profilu pak také můžete uvést Vaše dovednosti, o kterých se domníváte, že budou k pozici relevantní.

  4. Klíčová slova – většina společností a personálních agentur používá k uchování přihlášek interní databázi. Pokud společnost otevře novou pozici, kde je potřeba určitá znalost či dovednost, nejdříve hledá mezi uchazeči ve své databázi – CV s největší hustotou klíčových slov se pak objeví jako první. Pokud jste Java vývojář, tak se to nebojte na svém životopise dostatečně zvýraznit (buďte přesní a vyhněte se obecným termínům). Také bychom doporučili vynechat z Vašeho životopisu dovednosti a znalosti, které nevlastníte nebo jsou pouze okrajové (např. pasivní znalost jazyka nebo technologie, které skoro neznáte). Vždy uvádějte pouze dovednosti, které opravdu vlastníte a můžete je dokázat.

  5. S poctivostí nejdál dojdeš – myslíte, že každý na svém životopise tu a tam zalže? Pak jste na omylu!! Překrucování pravdy nebo přidávání si na znalostech či zkušenostech není nikdy dobrý nápad. Společnosti čím dál více kontrolují reference od bývalých zaměstnavatelů a ostatních subjektů a proto rychle zjistí jaká je realita. Lhaní v životopise se zkrátka nikdy nevyplácí.

Pokud nevíte jak začít, zkuste si vyhledat CV šablonou. Microsoft Word nabízí zcela zdarma hned několik zajímavých šablon, které můžete využít. Jakmile budete mít základ hotový, konzultant ze SMART Career Vám rád poskytne další tipy a rady.

Rady pro přípravu na přijímací pohovor

Rady k osobnímu pohovoru

Internet je dnes přeplněn tipy a rady, jak se připravit k osobnímu pohovoru. Na internetu je možné najít vše – od praktických rad o důležitosti pevného stisku ruky až po rady tipu, jak prezentovat manažerovi Vaše slabé stránky a schopnost přeměnit je ve Vaše přednosti. V tomto článku jsme pro Vás proto vybrali pouze klíčové rady, na které byste neměli zapomenout, a k nim jsme přidali pár dalších tipů, se kterými jste se možná ještě nesetkali a které stojí za pozornost.

Nacvičte si souvislé vyprávění o Vaší pracovní kariéře – Tento bod je opravdu stěžejní pro úspěšné absolvování pohovoru. Na pohovoru musíte být připraven umět mluvit o Vašich pracovních zkušenostech. Toto téma je naprosto nevyhnutelné! Nemyslíme tím pouze mít naučenou Vaší pracovní historii a pamatovat si všechny podrobnosti ohledně jednotlivých pozic. Máme spíše na mysli umět hezky popsat jednotlivé části Vaší kariéry, spojit je dohromady a vytvořit tak souvislý příběh o Vaší profesní dráze. Nikdo jiný nemůže tak dobře vykreslit Vaše pracovní úspěchy a pochválit se za Vaše firemní zásluhy jako Vy sami.

Zjistěte si o společnosti co nejvíce informací – Je nutné si nastudovat při nejmenším základní fakta ještě před tím, než se se svým potencionálním zaměstnavatelem setkáte poprvé. “Uchazeč neměl vůbec ponětí, čím se zabýváme!” – je jeden z nejčastějších důvodů HR specialisty pro zamítnutí uchazeče. Je dobré si proto předem o společnosti zjistit co nejvíce informací, které najdete. Navštivte jejich webové stránky a podívejte se na odkazy, které jsou s firmou spojené.

Zjistěte si, s kým se u pohovoru setkáte – Pokud víte, s kým se u pohovoru setkáte, najděte si profil manažera na profesionálních sociálních sítích, jako jsou LinkedIn. Uděláte si tak o manažerovi lepší obrázek, což Vám pomůže před pohovorem se uklidnit. Můžete také zjistit, na koho je manažer napojený a jaké profily lidí ve firmě pracují. Na LinkedIn profilu můžete také najít sekce, jako jsou osobní zájmy, Groups, Following, atd. Pokud najdete společnou aktivitu, jste napojení na stejnou osobu, či studium na stejné škole, můžete se o tom při vhodné příležitosti zmínit. Pomůže Vám to navázat s manažerem osobní vztah a odlišit se tak od ostatních kandidátů.

První dojem – Přísloví “Šaty dělají člověka” se neříká nadarmo a při pohovoru to platí dvakrát. Vždy je dobré být raději formálněji než neformálněji oblečen. A to platí i přesto, že v dnešní době se firmy stále více přiklánějí k západnímu trendu ležérní dress code a pomalu ustupují od tradičních černých obleků a kostýmů.

Přijďte včas – Nejsnazší způsob, jak udělat na pohovoru špatný dojem, je přijít pozdě. Pozdní příchod může působit jako nedostatek respektu a přípravy. Cestu k pohovoru si naplánujte nejméně jeden den předem. Zjistěte si všechny důležité informace o časech a dostupnosti dopravního spojení, parkování, atd. Je dobré si před pohovorem ponechat tak 10-15 minut volného času. Budete mít tak dostatečný čas uklidnit se a jít na toaletu.

Káva nebo čaj – Až dostanete otázku, zda chcete raději kávu nebo čaj, poproste o sklenici vody. Horký šálek čaje či kávy může být velmi rušivý element, když musíte reagovat na náročné otázky a soustředit se na odpovědi. Kofein Vám také způsobí špatný dech a zanechá Vás ještě nervóznější.

Pohovor je rozhovor a ne výslech – Mějte na paměti, že pohovor není výslech či jednostranná konverzace. Připravte si pár otázek a při vhodné příležitosti se na ně neváhejte zeptat

V případě další otázek či nejasností ohledně osobního pohovoru jsme Vám k dispozici!

Co je obsahem průvodního a motivačního dopisu

S motivačním dopisem je to podobné jako se životopisem. Vzorů najdete mnoho, každý je jiný a vybrat si není lehké. Raději vám tedy poradíme, jak motivační dopis napsat.

Už ze samotného názvu motivační dopis vyplývá, že by měl obsahovat, co je pro jeho uchazeče o práci motivující. Proč chce pracovat na dané pozici? Případně proč chce pracovat pro danou společnost? Vyjádření ale nesmí být příliš dlouhé. Čitatele musíme zaujmout, ne uspat. Tento typ dokumentu se také označuje jako průvodní dopis. Z jeho názvu vyplývá, že Váš životopis  „doprovází“, a je tedy zbytečné uvádět v něm informace, které máte již v životopise.

Jak zaujmout motivačním dopisem

  1. Začněte dopis
    oslovením (ideální je „Vážený/á pane/í“).

  2. Důvod posílání životopisu.
    Reaguji na pracovní nabídku Kontrolor kvality pro společnost (fiktivní společnost). Informace kde a kdy byla pozice inzerována, není nutné uvádět.

  3. Vyjádření zájmu.
    Uveďte, o jakou pozici v dané společnosti máte zájem a proč. Zajímá vás dané odvětví? Zaujala vás náplň práce? A proč? Znáte tuto firmu a chcete pro ni pracovat? Vyjádření a zdůvodnění zájmu o pozici by mělo být stručné a výstižné.

  4. Již jsme zdůvodnili, proč reagujeme na danou nabídku, i co nás na ní zaujalo.
    Teď je na řadě motivace. Možná vás překvapí, že nejde jen o tu Vaši. Stejně důležité, jako obeznámit adresáta s Vaší motivací, je podnítit jeho zájem o osobní setkání. Vaši motivaci nejlépe vyjádříte tím, co je pro vás v práci důležité a je v souladu s popisem dané pozice. Poukázáním na soulad mezi uvedenými požadavky a Vašimi zkušenostmi, schopnostmi a předpoklady, budete čtenáře svého textu motivovat k tomu, aby vás pozval na pohovor. Pokud například společnost vyžaduje znalost cizích jazyků, měl by Váš motivační dopis obsahovat pravdivou informaci o Vašich jazykových schopnostech. Můžete také uvést počet let praxe v dané oblasti.

  5. Výzva k přečtení životopisu.
    Teď už jen čitatele nasměrovat k životopisu. Odkažte jej na dokument v příloze, v níž by se měl nacházet Váš profesní životopis.

  6. Výzva ke kontaktování.
    Vyhněte se prohlášením typu „věřím, že jsem vhodným uchazečem“ nebo „považuji se za vhodného kandidáta“. Raději vyzvěte čtenáře k přímému kontaktu. Například: “Vaše dotazy rád/a zodpovím na osobním pohovoru“. Na závěr nezapomeňte na rozloučení zakončené celým Vaším jménem.

Motivační dopis byste neměli posílat jako přílohu, pokud chcete, aby si jej příjemce přečetl. Do přílohy patří životopis. Motivační dopis by měl být tělem e-mailu nebo zprávy. Tak se ujistíte, že si jej příjemce opravdu přečte.

Vyhýbejte se „univerzálním“ motivačním dopisům. Nic podobného neexistuje. Dejte si tu práci a pište originální dopis ke každé reakci.

 

Aktuální nabídka práce

Hlavní Partneři

Dexnet
Inspiro
Ondrej Filip

INFORMACE O ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Partneři

  • KB 100 100
  • Ahold 100 100
  • Cez 100 100
  • Cp 100 100
  • Cs 100 100
  • Dexnet14 100 100
  • Insipro 100 100
  • Nn 100 100
  • O2 100 100
  • Skoda 100 100